Fantastisk arkitektur och mysiga gränder

Glömde helt av att berätta att som avslut på gårdagens kulturella dag var jag och lyssnade på en orgelkonsert i en otrolig kyrka. Även detta arrangerades av Universitetet. Men där vågade jag inte ta några kort=) Att ta tillvara på och förmedla kultur är helt klart ett viktigt uppdrag för Universitetet i Sevilla.

Nog om det. Jag har även hunnit med att se mig omkring och gillar verkligen Sevilla. Mysiga gränder, fantastisk arkitektur och pampiga historiska byggnader. Och trots att Sevilla är Spaniens fjärde största stad med 699 145 invånare (i staden) är stadskärnan relativt liten och det går att se det mesta till fots. Mina kvällar har ägnats åt just detta, att promenera. Har faktiskt gått flera timmar varje kväll.

IMG_6604
Häftiga Metropol Parasol inrymmer både museum, utsiktsplats och akvarium.

IMG_6566
Catedral y Giralda är den största gotiska kyrkan i världen och den tredje största katedralen inom den kristna världen. Pampig minst sagt.

IMG_6568 IMG_6597 IMG_6642
Vackra byggnader och klocktorn vart man än går..IMG_6537
Utsikt över staden! Min pappa har lärt mig att uppskatta utsikter. Och visst är det fint?

IMG_6563

Mysiga gränder och torg i stadsdelen Santa Cruz där jag mycket passande bor.

IMG_6658

IMG_6664
Torro del Oro

IMG_6639
La Real Maestranza, stadens tjurfäktningsarena.

IMG_6654
Universitetet i Sevilla med vallgrav och allt. Imorgon ska jag lära mig mer om Universitetet då jag har en inbokad dejt med självaste rektorn. Byggnaden är förresten en gammal tobaksfabrik, men mer om detta imorgon.

Lämna en kommentar